63 Frökapsel (189)


Om man låter blommorna gå i frö och sprida sig så blir det många exemplar i trädgården. Och ibland kommer de upp där man minst anar det. Här är det kungsängliljornas frökapsel som släpper sina frön bland borstnejlikorna.

För många år sedan trodde jag att kungsängsliljorna var ömtåliga växter och jag klippte bort fröställningen så som man brukar göra med tulpaner, för att kraften skulle gå ner i löken. Men jag har lärt mig att det inte gör någon skillnad. Dessutom tycker jag att många frökapslar är väldigt dekorativa.

6 kommentarer:

  1. Så sant så sant!

    TAck för berömmet!

    SvaraRadera
  2. Ja de är otroliga på att sprida sig....har mängder...ändå äter liljebaggarna en hel del...

    SvaraRadera
  3. Ja visst kan frökapslar vara dekorativa. Dom på din bild är det!

    SvaraRadera
  4. Och Kungsängsliljor kan man väl inte få för mycket av.

    SvaraRadera
  5. Du har så rätt om "det där med ekan!" Vilken underbar fröbild som visar naturens outsinliga konstnärsskap! Häftigt med det bruna, torra och sen de lysande färgklickarna i bakgrunden!

    SvaraRadera
  6. Fröställningar är verkligen vackra!

    SvaraRadera

Tack för att Du tar dig tid och skriver en kommentar!