86 - Glosögd (4/365)



Jag känner mig lite skyldig till tema 86 glosögd, eftersom jag hade det som eget tema förra året. Då fotade jag en blekögd häst, den här gången är det akvariefiskarna som fått utstå en redigering av sina utstående ögon.



Efter att ha fått så många snälla och intresserade kommentarer så vill jag gärna berätta hur jag har redigerat bilden. Jag började med en väldigt dålig och suddig bild på de två guldfiskarna och trixade lite med nivåreglagen i PS för att få mer liv i bilden. Med en svartvit kopia som övre lager, suddade jag sedan fram färgen i ögonen och växten. Jag suddade också fram lite av fiskarnas färg på nosen. Sedan klonade jag bort speglingen i glaset bakom fiskarna. Till slut började jag jobbet att få fiskarna "slätare" - jag använde då filterfunktionen 'oskärpa' flera gånger tills jag var nöjd. Här brevid är ursprungsbilden, oredigerad.

15 kommentarer:

  1. Vad fräckt! Funderar så det knakar på hur jag ska fixa det temat :-).

    SvaraRadera
  2. Härlig bild!!!

    Kikar in från 365 Foton 2010.
    Ha det bäst!

    SvaraRadera
  3. Det är inte många varelse här i livet som får utomordentligt fina ögon ;)
    Snygg bild men det är snygga fiskar också.
    Ha det gott.

    SvaraRadera
  4. Oj är det du som är orsaken till detta från början "hopplösa" tema. Men, men det ska vi nog knäcka så småningom!
    Din lösning avr ju effektfull!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Jahaja, så det är du som är "skyldig". :) Lite knepigt tema men nåt ska jag nog kunna hitta.
    Du har ju fått till en riktigt bra bild.
    Ha det gott.

    SvaraRadera
  6. Jag som satt och funderade tidigare idag på hur man ska fota på temat "glosögd". Det är inte ett ord man hör varje dag direkt. Men 365 är ju till för att utmana, så det är bara att spåna vidare. :)

    SvaraRadera
  7. Haha, det var verkligen glosögda fiskar du fångat. Läste diskussionen på google wave om glosögd-temat och funderade en del på hur jag ska fotografera det, men det ordnar sig väl så småningom. Det brukar göra det. Akvariefiskar har jag inga, så jag får hitta något annat.

    SvaraRadera
  8. Ha ha, vad förvånade de ser ut, de glosögda fiskarna. Roligt bild. :)

    SvaraRadera
  9. Fina Fisken är en restaurang och där har de inte glosögda fiskar på menyn. Vilken rolig bild och fantasi. Temat är något att fundera över. Rätt som det är så ser jag kanske något som jag kan kalla glosögd. /Margareta

    SvaraRadera
  10. Snyggt foto! Har aldrig försökt fota fiskar...känns som en utmaning i sig själv! Bra gjort :D

    Glad jag fick 'glosögd' lite bättre förklarat ;D E ännu lite osäker om vad det igentligen betyder (svenskan e inte mitt starkaste språk ;D)...kan man möjligen översätta det till 'cross eyed'??

    Skulle vara jättetacksam om någon kunde komma förbi o ta sig en titt på min översatta temalista, så jag har förstått allt! (hittade inte alla översättningar på nätet)

    Ser mycket fram emot denna utmaning o att 'träffa' nya vänner! :D

    SvaraRadera
  11. Men gudars vilken häftig bild, ljuset som kommer in från höge och lyser upp växten och även fiskarna bar exponerade. Nu blev jag nyfiken på att fota akvariefiskar :)

    SvaraRadera
  12. Var det du ...?! Jag har verkligen funderat på hur jag skall lösa det temat. Men du har ju verkligen lyckats i år - hästen var inte lika bra.

    SvaraRadera
  13. Glömde ju :-) Kul bild på de två fiskarna!

    SvaraRadera
  14. Tezzie, Glosögd, tänk Marty Feldman. Mer popeyed än crosseyed. Språk är inte alltid lätt!

    SvaraRadera

Tack för att Du tar dig tid och skriver en kommentar!